Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

Erdélyi Tamás, alias Tommy Ramone, a punk zene ősatyjainak egyike

2007.10.26. 12:14 mtklub.hu

 „Mondjátok csak! A szüleitek tudják, hogy ti vagytok a Ramones?” – részlet a Rock ’N’ Roll High School című filmből.

RAMONES. Csupa nagybetű! Azt sem tudom, hogy kezdjem… A világ első punk albumának elkészítőit nem is lehet máshogy jellemezni: gyors, hangos, Ramones! És hogy mi is a magyar vonatkozás? Nem más, mint a banda első dobosa, Tommy Ramone eredeti nevén Erdélyi Tamás.
tommy-ramone-hungarian-embassy.jpeg
1956. Magyarországot forradalom rázza meg. A vereség utáni megszorítások és bosszúhadjárat miatt sokan kényszerülnek elhagyni az országot. Közéjük tarozik az Erdélyi család is, akik a hét éves Tomival New York Queens negyedében találnak új otthonra. Pár évvel később, 1974-ben megalakul a Ramones. Eredeti felállásábanJoey (dob), Dee Dee (basszus, ének), és Johnny Ramone (gitár) szerepel, de miután Dee Dee rájön, hogy nem tud basszusgitározás közben énekelni, a vokalista posztot átadja Joeynak, a dobok mögé, pedig honfitársunkat ültetik. A Ramones zenéje ezzel a mozdulattal formálódik olyanná, amit azóta is milliók imádnak, dicsőítenek, példaképpen állítanak maguk elé. Tommy Ramone nem volt a dob lekörözhetetlen virtuóza, az egyszerű ütemeket részesítette előnyben, de azokat sebészi pontossággal művelte. Aki kicsit is ért a zenéhez, jól tudja, a zenei képzettség nem egyenlő a kreativitással. A Ramones egy számában kb. 3-4 akkord található, ami egy akkori rock zenekar átlagos akkordkezelésének töredéke csupán. De mire jó egy zenekar, ha a nyolc méteres gitárszólók mögött nincs semmi érdemleges mondanivaló? A dalok egyszerű témái hihetetlen kreatív módon voltak megvariálva. (Aki Ramones számok feldolgozására vetemedik, nem árt, ha először alaposan feltérképezi, majd fejébe vési a dalok szerkezetét, ellenkező esetben könnyen eltévedhet.) A Ramones koncertek tehát nem voltak a zenei profizmus elapadhatatlan forrásai, de iszonyatos dinamikájukkal a srácok hamar belopták maguk a new yorki fiatalok szívébe. Egy átlagos Ramones koncert kb. 20 percig tartott, ami épp elég volt a fiúknak, hogy űberlazán elnyomjanak 14-15 számot. Az addig ne látott zúzáson túl a zenekar témaválasztása is roppant szerencsésnek bizonyult. A The Clash nevű angol punk zenekar gitáros-énekese Joe Strummerfejtette ki a róluk készült filmben, hogy azzal nem lehet azonosulni, hogy egy David Bowie kaliberű sztár a színpadon arról énekel, milyen szar a sztárok élete. Ezzel szemben a Ramones és társaik pont azokat a dolgokat ragadták meg, amelyek az „átlagos” embereket foglalkoztatják. Háború és béke, láttam egy faszajó csajt, kéne egy kis ragasztó, stb.
A Ramones első lemeze 1976 májusában jelent meg azonos címmel. Olyan mára slágerekké kövült számokat találhatunk rajta, mint a „Blitzkrieg Bop” (a rocktörténelem tíz csúcsművének egyike, Tommy Ramone szerzeménye!!!), a „Beat On The Brat”, a „Now I Wanna Sniff Some Glue”, a „53rd & 3rd”, de akár felsorolhatnám a teljes számlistát is.
Tommy Ramone dobosként még két albumon (Leave Home 1976, Rocket to Russia 1977) és mára legendává izmosodott koncertfelvételen hallható (It’s Alive! 1978), majd belefáradt a folyamatos turnézásba, és úgy döntött producerként egyengeti tovább a banda útjait. Az új dobos Marky Ramone így nyilatkozott: „Köszönöm Tommy Ramone-nak azt a dobolási stílust, aminek elsajátításához rohadt keményen meg kellett izzadnom!”
Tommy kiválása után is jó viszonyt tartott fenn a tagokkal. Amikor 2002-ben a Ramones örökös tagja lett a Rock ’N’ Roll hősök csarnokának, a clevelandi „Rock ’N’ Roll Hall of Fame”-nek együtt jelentek meg, és köszönték meg a díjat. Ezzel megkapták a szakma legnagyobb elismerését, Erdélyi Tomi, pedig ezzel vált az egyetlen magyarrá, aki ebben a megtiszteltetésben részesült. Ki is érdemelték. A Ramones 22 éves pályafutása alatt 2263 koncertet adott, 21 stúdió és koncertlemezt készített. Sztárokként (valószínűleg közvetlenségük miatt) pont otthonukban, az USA-ban nem kezelték sosem őket, de Argentínában például olyan nagy népszerűségnek örvendtek, hogy az utcára sem mehettek ki őrség nélkül, mert nem szabadultak volna a rajongók hadától. 1995-ben Joey Ramone testében nyirokmirigyrákot találtak. Ez vezetett a zenekar egy évvel későbbi feloszlásához. A 1996-os utolsó koncerten olyan zenészek is játszottak a Ramones társaságában, mint Lemmy, a brit Motörhead méltán híres basszeros-énekese, vagy a Rancid két gitárosa Tim Armstrog és Lars Fredericksen (akinek a „53rd & 3rd” című számban énekelt versszaka hátborzongató keveréke az energiától duzzadó üvöltésnek, a dallamos melódiának, a mindent elsöprő extázisnak).
Joey Ramone 2001. április 15-én hajnalban feladta a küzdelmet a rák ellen. Milliók gyászolták, a teret, ahol egy befagyott tócsán elcsúszott – eltörve ezzel medencéjét, ami halálának közvetlen oka – halála után hivatalosan is átkeresztelték, így most a Joey Ramone square névre hallgat.
Dee Dee Ramone 2002. június 5-én heroin túladagolásban halt meg a Chelsea hotelben.
Johnny Ramone-nal prosztatarák végzett 2004. szeptember 15-én, így már csak Tommy Ramone az egyetlen aki az eredeti felállásból még él.
A Ramones zenéje inspirált többek között olyan nívós zenekarokat is, mint a U2, a Pearl Jam, a Nirvana, a Rancid, a Green Day, az Offspring, Marilyn Manson, vagy a már említett The Clash.
Bono, a U2 frontembere nyilatkozta, hogy a Ramones zenéje azt sugallta, bárkiből lehet zenész, nem csak egy bizonyos réteg kiváltsága ez.
A Guns ’N’ Roses szólómestere, Slash mondta egyszer: „Road to Ruin. A legjobb album a világon. Erre a lemezre tanultam meg gitározni!”
Tehát, egy ilyen alap zenekar alap arca volt ez mi kis Tomink, minden okunk meg van rá, hogy dagadó mellel gondoljunk rá, köszönettel adózzunk neki.
tommyB.jpeg
2004-ben az amerikai Magyar Nagykövetségen exkluzív koncertet adott Tomi, Simonyi András, magyar nagykövet,Alexander Vershbow, orosz nagykövet, valamint az USA legnagyobb Ramones-szakértője Chuck D. Young, a Rolling Stone magazin újságírója. „Bár előzőleg Tommy Ramone érzelmi okok miatt elhárította a felkérést, hogy ő üljön a dobok mögé, este végül mégis a színpadra perdült és Kodály, Bartók és Liszt portéja előtt Simonyival elénekelte a Let's Dance-et” – www.index.hu
Tommy Ramone második helyen végzett a Matula Magazin internetes portál „Az 50 legnagyobb (legismertebb) ma élő magyar” nevezetű - szubjektív - besorolásán, megelőzve még Nagy Ferót is, aki szintén jeles művelője a stílusnak. Döntésüket azzal indokolták, hogy minden bizonnyal ő az a magyar, aki a legtöbb tini falán poszter formájában ott lóg. Egyébként az említett besorolás első helyezettje Puskás Ferenc (a lista közzétételének idején még élt) lett. Nem baj! Szép az a második hely, Tomi! Hey-ho! Let’s Go!

Ramones diszkográfia:

1997 We're Outta Here!
1996 Greatest Hits Live
1995 ¡Adios Amigos!
1993 Acid Eaters
1992 Mondo Bizarro
1991 Loco Live
1990 Pet Semetary
1989 Brain Drain
1987 Halfway to Sanity
1986 Animal Boy
1985 Too Tough to Die
1983 Subterranean Jungle
1981 Rock 'N' Roll High School
1981 Pleasant Dreams
1980 End of the Century
1979 It's Alive
1978 Road to Ruin
1977 Rocket to Russia
1977 Leave Home
1976 Ramones

-Limpek-

Forrás:
Saját kútfő
www.index.hu
www.matula.hu

Szólj hozzá!

Címkék: zene

A bejegyzés trackback címe:

https://mtklub.blog.hu/api/trackback/id/tr692189014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása