Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

Magyar repülőgéptípusok I. (Gerle)

2006.12.08. 15:13 mtklub.hu

 Bár szinte hihetetlennek tűnik, anno és még ma is terveztek(nek) magyarok repülőgépeket. Cikksorozatunk célja megismertetni az olvasót a magyar repülőgépiparral, melyben számos típus remekelt több-kevesebb sikerrel. E sikerek néha elmaradtak, de soha nem a minőség vagy a nagyszerűség, hanem inkább politikai vagy anyagi okok miatt. Nem célunk felsorolni az összes magyar repülőgép típust (nem is lehetne), de igyekszünk kiemelni egy-egy mérföldkövet repülésünk történetéből. A politika sajnos erre az erényünkre is rányomta bélyegét. Talán ezért is idegen első hallásra magyar repülőgépekről olvasni. Igen. Vissza kell mennünk úgy 60 évet, ha találni akarunk valamit ez ügyben. Szerencsére manapság újjáéledőben van a magyar repülőgépgyártás. Bár nem túl sok támogatója akad most sem, mégis szikrányi jele van. Szerencsére mindig akadnak olyan emberek, akiknek akarata képes leküzdeni e korlátokat.

Bánhidi Antal életútjáról

1903-ban született Szatmárnémetiben. Az I. világháború után bravúros módon jutott át Magyarországra, ahol gépészmérnökként kezdett tanulni a Műegyetemen. 1921-ben megalapították a Műegyetemi Sportrepülő Egyesületet. Ezen egyesületben több repülőgépet is épített, amelyekkel akkor számos rekordnak mondható eredményt ért el. 1927-ben Lampich Árpáddal iskolagépeket épített. Első sportgépe a Róma volt, mellyel Svédországba repült egy repülő kiállításra. Útközben számos országot és várost meglátogatott a 18 lóerős géppel. Gerlével történt kalandos útjai után a MALERT-nél szolgált, majd a KPM Légügyi Főosztályán dolgozott. Nyugdíjazása után virág és gyümölcstermesztéssel kereste kenyerét. 1994-ben halt meg.

A Gerle

A kétfedelű, kétszemélyes iskola-, sport- és túrarepülésre szánt gépet Bánhidi 1929 novemberében kezdte tervezni. A Magyar Aero Szövetség 20 ezer pengőt szánt egy korszerű motoros repülőgép elkészítésére, amelyet a Műegyetemi Sportrepülő Egyesülettől (MSrE) rendelt meg. A motor tervezését gróf Thorotzkai Péter, a nagyon könnyű repülőgépmotorok korát megelőző, zseniális alkotója vállalta.

1930 májusára elkészültek a számítások és a műhelyrajzok; az első rajzok elkészültével egyidejűleg építeni is kezdték a sárkányt. A motor sokkal lassabban készült, ezért időlegesen egy angol gyártmányú, 100 lóerős, öthengeres Genet-Major csillagmotort vásároltak a géphez. A Thorotzkai-motorral azonos elrendezésű és teljesítményű, azonos súlyú (mintegy 120 kg-os) és méretű öthengeres csillagmotor volt.

Bánhidi 1930. szeptember 4-én repülte be a gépet, s már az elsô felszálláskor műrepült is vele. A berepülés után semmit sem kellett a gépen változtatni, minden pontosan egyezett a számított értékekkel.

G-18.JPGA Gerlének 10 példánya készült el az elkövetkezendő években. Svédországban beindult volna a sorozatgyártás, ám egyéb okok miatt ez sajnos nem valósult meg. A leghíresebb példány a Gerle 13, mellyel Bánhidi több rekordot is felállított. Körberepülte vele a Földközi-tenger partvidékét. Elsőként repült vele Debrecen és London között leszállás nélkül! A Gerle 13 a dél-amerikai esőerdők felett is megmutatta magát. A 17 500 km-es út során számos kalandban volt része (Bánhidi Antal: Repülőgépem Dél-Amerika felett c. könyve).

A nagysikerű repülőgépre a „burkolt” hadakozás is felfigyelt. Szükségük lett volna egy kitűnő iskolagépre. Akkoriban a másik magyar esélyes a Weiss Manfréd (korabeli Csepel-művek) gyár WM-10-es repülőgépe volt. Végül a Gerle veszített, mert „magától repült” és így alkalmatlannak tartották arra, hogy valaki gyorsan elsajátítsa vele a repülés meglepetésszerű helyzeteit.

A Gerle ma

Lelkes embereknek hála a Gerle mára újjászületett. Világszerte hatalmas népszerűségnek örvendenek a régi I. világháború idejéből származó egyszerű repülőgépek. Talán így született újjá TR-03 Gerle II. néven címhősünk. Persze ma már korszerű fémötvözetekből és műanyagokból készül, ami nemcsak könnyebb, de erősebb is a régi alkotóelemeknél. Motorja is jóval erősebb és gazdaságosabb mint ősének. 4 hengeres Volkswagen boxer motorral, kalandvágyóbbaknak hasonló felépítésű Subaru motorral készül. Motor nélkül, alapműszerezettséggel 4 millió magyar Forint az ára (www.g2plane.com).

Köszönet Bánhidi Antalnak és barátainak „Az ész és a kéz munkájának egyik legszebb, legmodernebb alkotásáért”, mert mi is sejtjük, hogy „Szállni szabadon, sebesen földrészek, tengerek, fellegek felett, tudni, hogy ember vagyok, hódító ember, aki immár úr vagyok nemcsak a földön, nemcsak a vízen, de az évezredes álomvilágban, a levegőben, a fellegek között is” nagyszerű érzés lehet.

-Korm!-

Szólj hozzá!

Címkék: repülés technika magyar termék bánhidi antal

A bejegyzés trackback címe:

https://mtklub.blog.hu/api/trackback/id/tr252185049

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.