Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

Terep 2 - Egy magyar PC-s játék története

2007.02.15. 15:04 mtklub.hu

 A számítógépes játékok piacán többnyire külföldi fejlesztésű játékokkal találkozhatunk, de ez nem azt jelenti, hogy itthon nincsenek ügyes, tehetséges programozók, grafikusok. Egyszerűen, aki ebben a szakmákban kíván dolgozni, annak nem éri meg feltétlen Magyarországon maradnia, hiszen külföldön lényegesen jobban fizető álláshoz juthat, sajnos. Ám szerencsére javulni látszik a helyzet, hiszen a nagy külföldi kiadók (hazai híján) több magyar fejlesztő csapat játékötletében is láttak fantáziát, ilyen például a Digital Reality, vagy az Invictus nevű fejlesztőcég. Az előbbi Imperium Galactica című űrstratégiai, utóbbi Insane című terepjáró-autós játékával ért el komoly sikereket.

A gyorsulós játék története 1997-ben kezdődött, amikor is Nagymáthé Dénes, túrkevei lakos megalkotta Deformers munkacímet viselő játékát. A játék futótűzként terjedt az országban, majd később az országhatáron túl is. A Terep 2 elnevezés vált országosan „elfogadottá”, lévén, hogy az indító fájl erre a névre hallgatott. Első, ami mai napig is rendkívül pozitívan hat, hogy az indítást követően egyből bejön maga a játék, bármiféle töltögetés vagy bonyolult menürendszer bogarászása nélkül.terep2.JPGÍgy akár rögtön elindulhatunk kisautónkkal, melyből - ha unalmassá vált vagy összetört - egy gombnyomás segítségével „átülhetünk” a következő járgányba. Összesen 5 db verda sorakozik egymás mellett a kezdeti képernyőn, mindegyik külön billentyűzetkiosztással irányítható. Egy gombnyomással kettéoszthatjuk a képernyőt, így akár a haverokkal is nyomulhatunk. A játék pusztán ezektől még nem lenne kiemelkedő, sikerének két legfőbb záloga az élethű fizikai motor, valamint az a szabadságérzet, hogy bármerre elkalandozhatunk a terepen, a kor autós játékaival ellentétben, ahol általában egy kijelölt útvonalon kellett haladnunk. És bizony egy 3D-s pálya és autómodellek megtervezése, abban az időben még komoly programozói, matematikai tudást igényelt, előre megírt, letölthető grafikus motorok és játékkészítő programok híján. A játékban nincs gépi ellenfél, de az igazat megvallva nem is hiányzik, hiszen olyannyira együtt élnek az autó fizikai változói a pálya paramétereivel, hogy az már önmagában élmény. Látványos ugratásokat, farolásokat lehet produkálni, sőt, az autó igen mókásan eldeformálódik az ütközések következtében. Felettébb kikapcsoló a természet lágy ölében furikázni - hegyen-völgyön, folyón keresztül -, ami osztott képernyőn, ketten játszva még jobb pörgés. Nincs konkrét cél, így magunk dönthetjük el, hogy miként cselekszünk ebben a szabad világban. Akár versenyezhetünk is a haver ellen, vagy felderíthetjük a pályán található ugratókat vagy egyéb rejtélyeket. Egyszer egy házi buli alkalmával mi is így tettünk: amíg a társaság nagyobb része pókerezett, addig az egyik haverral, Szatival elindítottuk a játékot hatalmas borkészletek társaságában. Észre se vettük, de elrepült röpke 2 óra és elfogyott jó pár üveg hazai bor…
A program maga egy hosszabb munkafolyamat második fázisa volt, tulajdonképpen egy játszható demó. Valószínűleg a program készítője akkoriban nem gondolta, hogy munkája ekkora népszerűségre tesz szert a későbbiekben. Mint az a játékhoz mellékelt szöveges fájlból is kiderül, anyagi támogatás, kiadó általi felkarolás, álláslehetőség reményében publikálta a szoftvert. Ez össze is jött neki: „leigazolta” a már említett, Invictus nevű fejlesztőgárda, ahol a Terep 2 alapjaira alkották meg az Insane című játékot. Terep 3 néven is emlegetik a rajongók, ám kultusza messze elmarad klasszikussá vált elődjétől: hazánkban, sőt még más országokban is rajongói oldalakat készítettek a játékosok a jó öreg programhoz, melyeken mind a mai napig közzéteszik saját pályáikat, autóikat. Ez a játék népszerűségének harmadik oka: bárki könnyedén készíthet új pályákat, textúra-borításokat az autókhoz, hiszen ezek egyszerű, 256 színű képfájlokba vannak rögzítve. A pályák esetében a fekete és a fehér közötti színátmenetek jelölik a pálya domborzati változóit. Minél finomabbak ezek az átmenetek, annál finomabban emelkedik vagy mélyül a pálya. Magát az autómodelleket egyéni kódolású fájlok tartalmazzák, de egyesek még ezeket is képesek voltak módosítani.
Egyszóval mindenkinek érdemes letölteni (majd betölteni) a magyar játékgyártás eme gyöngyszemét, aki ezt nem tette meg eddig, vagy egy kis nosztalgiára vágyik. Fizikája még ma is a felveszi a versenyt a hasonszőrű játékokkal és remek kikapcsolódást nyújt bárkinek. A játékvilágra gyakorolt hatása vitathatatlan: valószínűleg a híres Screamer 4x4 című játék készítőire is komoly inspirációként hatott.

A játék letölthető innen egy kiadós kattintás segítségével: Letöltés
Ez itt meg a játék hangját XP alatt emuláló program plusz:
Letöltés
Utóbbihoz tartozik ez a .bat fájl, mely a telepítés után a játék mappájába másolandó, ezzel kell majd elindítani a játékot.

Lacó

Forrás:

HomeGnome: Klasszikusok I. - Terep 2 Hely: www.jatekfejlesztes.hu

Szólj hozzá!

Címkék: játék technika számítógép magyar termék

A bejegyzés trackback címe:

https://mtklub.blog.hu/api/trackback/id/tr162185029

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.