Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

A 3d-s toll avagy Rátai Dániel Leonar3Do-ja

2007.02.06. 14:51 mtklub.hu

 

Furcsa lehet, hogy egy amerikai filmmel kezdem a cikket, de mostanában a Különvélemény c. filmben látottakhoz szokták hasonlítani a megjelenés-technika új úttörőit. Ilyen például a multi-touch rendszer is, ami inkább szoftveres újítás, mint hardveres, lévén érintőképernyők eddig is léteztek, csak e mögé beraktak egy atomerőművet meg egypár profi programot. Nem leszólni akarom, ez is lenyűgöző, de inkább áttérnék egy magyar újításra, ami jobban emlékeztet a fentebb említett filmben látottakra.

Képzeljük el, hogy leülünk a monitorunk elé, felveszünk egy szemüveget, majd elkezdünk 3 dimenzióban rajzolgatni egy toll segítségével. Esetleg az egyik használt programot kicsit hátrébb dobálgatva, elforgatva ténylegesen 3 dimenzióban dolgozva. És mindehhez az alap egyelőre egy kb. 30 ezer forintos technika, és a hozzá megírt félkész, de briliáns program.

ratai_k.jpgRátai Dániel 2004-ben megoldotta a „valódi” 3 dimenziós megjelenítés, és az abban történő munka problémáját.Ehhez kellett 3 led, egy 3d-s szemüveg, 2 webcamera és egy Delphiben írt program, ami mindezt képes lekezelni, és visszaadni.
Találmánya a Magyar Innovációs Szövetség által szervezet 2004. évi Országos Ifjúsági Tudományos és Innovációs Versenyen debütált, aminek egyik győztese is lett. A 2005. május 8-15. között megrendezett Intel ISEF tudományos és mérnöki versenyen, melyre 21 év alattiak pályázhattak, 50 ország 1444 indulójából 6 első díjat söpört be, és azóta „Rátai 21724” néven kisbolygót is elnevezett róla a Massachusetts Technológiai Intézet Lincoln Laboratóriuma.

Ahhoz, hogy 3d-ben lássunk egy lapos monitoron, szükség van egy régen feltalált úgynevezett 3d-s szemüvegre. E szemüveg működése roppant egyszerű.A kék oldal a kék fényeket takarja ki a piros a pirosakat. A monitoron 2 kép jelenik meg kicsit eltolva, és más perspektívában (értsd nézőpontban), így a két szembe érkező eltérő látvány miatt a megjelenített testnek már a tér minden irányában lesz kiterjedése, és tényleg úgy látható mintha a monitor előtt lebegne. Mozikban tökéletesen működik, mert több méteres kép jelenik meg és nem mérvadó a fej mozgása. Monitor előtt viszont könnyen torzzá válhat a kép, nem úgy látható a test, ha arrébb mozdítod a fejed. Erre is megoldást talált Dániel.
kam1.jpg

Ahhoz, hogy 3d-ben rajzolni is tudjunk, szükség van egy érzékelőre, ami megérteti a programmal, hogy itt valami mozog, érzékeli a térben a tollhegy aktuális helyét. Ezt is megvalósították már korábban a milliós költségű „mocap” (motion capture) rendszerekben, ahol fényvisszaverő lapokat helyeztek emberekre, majd speciális kamerákkal (amiket kb. milliméter, és fok pontosan helyeztek el egy teremben) több oldalról térbeli mozgást lehet rögzíteni.
Lényegében ez is így működik, két webcamera veszi egy toll végére szerelt led fényét, így érzékelve a térbeli elhelyezkedést. Egyszerűnek tűnne a dolog, mert egy szemből és egy oldalnézetből (tök mindegy 2 nézetből) meghatározható egy pont térbeli helye, csak itt a programnak bele kell számolnia a webcamera látószögét is. Ahhoz, hogy kiküszöbölje a fejmozgásból adódó torzulást Dániel elhelyezett még 2 ledet a 3d-s szemüvegen is, ami segítségével a fej elhelyezkedését és forgását is követni lehet.
szemuveg2.jpg

Mindezt a szoftver hozza össze. Ha rajzolsz egy ívet a térben, vagy egy téglalapot akkor tényleg 3d-ben látod magad előtt “lebegni” a műved. A kb. másfél évvel ezelőtti források szerint, nagyjából még ennyit lehet csinálni a rendszerrel. Pár vonal rajzolása a térben, de akinek beindul a fantáziája, láthatja, hogy a jövőben igen hasznos újítás lehet ez. Képzeljétek el ezt kombinálva a fentebb említett multi-touch rendszerrel, vagy a 3d-s kijelzővel, vagy esetleg mindkettővel. Messzire hajítanánk a jó öreg egeret, vagy a rajztáblánkat.
Gyakorlati alkalmazása lehet a 3d-s szobrászat, későbbiekben megjelenhetnek a 3 dimenziós operációs rendszerek, kezelő felületek.

Ui.: Létezik polarizációs elven működő 3d-s szemüveg is, de ez nem kapcsolódik a cikkhez emiatt nem szőttem bele.

Források:
http://index.hu
www.geographic.hu

Tidzsi

 

1 komment

Címkék: technika találmány 3d magyar termék rátai dániel

A bejegyzés trackback címe:

https://mtklub.blog.hu/api/trackback/id/tr782184885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tidzsi-mon 2011.03.08. 08:21:16

Hibajavítás: A multi-touch rendszer részben hardveres megoldás, szoftveresen tényleg erőmű kell hozzá, hardveresen megoldva elfér az Ipodban.(moulti-touch chip)
süti beállítások módosítása