Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

Magyar repülőgép-típusok II. (WM-23)

2007.03.10. 15:07 mtklub.hu

 A magyar katonai repülőgépgyártás mondhatni ékét, a WM-23-ast kívánjuk most bemutatni. A trianoni békeszerződéssel járó ellehetetlenítés a elérte magyarok repülés iránt érzett szenvedélyének sárba tiprását is: Magyarországra repülési tilalmat mondtak ki, amelyet 1922-ben a győztes hatalmak meghosszabbítottak, sőt a Szövetséges Ellenőrző Bizottság megfigyelése alá vonta ezt a területet is. A magyarok repülés iránti vágya azonban nem hagyott alább. Ezekben az időkben alakult meg a Légügyi Hivatal. 1927-ben a tilalom megszűnése után kiéleződött a szövetséges nagyhatalmakkal folytatott viszonyunk. Az idő múlásával ez a kapcsolat egyre csak erősödött és nyomást gyakorolt a technikai fejlődésre is. Remek kapcsolatokat ápoltunk Olaszországgal és Németországgal is. Repülőgép állományunk nagy részét ezekből az országokból származó típusok tették ki (255 gép). 1935-ben Németország begyorsította hadigépezetét, mellyel Magyarország is lépést tartott. Weiss Manfréd gépgyárunkban német Focke-Wulf gyakorló bombázókat és Heinkel típusú szállítókat gyártottak. Közben természetesen folytak a saját fejlesztések, melyeket a kormány támogatott. Technikai fejlettségünk súrolta az akkori határokat. A Sas távolfelderítő, Bagoly vadászirányító és Borbálalégvédelmi tüzérségi lokátorok mind magyar koponyák agyhullámaiként kezdték pásztázni légterünket. Jendrassik György ebben az időben kezdte el a CS 1 jelű repülőgép gázturbina fejlesztését. Ez a terv akkor a világon a legkorszerűbb volt, azonban az új rendszerű, gyűrűs égőtér nem hozta meg a kívánt eredményt, a próbák elhúzódtak 1942-ig. A temérdek kifejlesztett korszerű repülőgép és tudás végül a II. világégés tüzének martalékává vált.


Ősök

wm23_2.jpgAz egyre fokozódó hadiállapot először felderítő és kiképzőgépek készítését kérte. A WM licencia alapján gyártott neves Fokker típusú gépeket, melyek a további fejlesztések alapjául szolgáltak. Itt készült a WM K-14 típusú 14 hengeres (2x7) paraméterektől függően 800-1000 lóerős motor, a Gnome-Rhone 14Kfrs Mistral Major licenciája alapján. A motorhoz sárkány szerkezetet is kellett volna gyártani és a növekvő hadakozás pont ennek kedvezett. A WM-21 Sólyom (lásd a képen) a Fokkerek továbbfejlesztett, erősebb változata volt. Ez volt az első munkája Samu Bélának és csapatának, aki a WM-23 szülőatyja is. A csepeli WM, a győri Magyar Waggon és Gépgyár és a budapesti MÁVAG csaknem teljes gőzerőn üzemelt. Tervek készültek egy alsószárnyas távolfelderítő gépről is (WM-22), a korábbi hasonló felépítésű Heinkel He-70K tapasztalatok alapján azonban ez papíron maradt. Rossz lett volna a kilátás belőle. A ’30-as évek végére a Fiat repülőgépeink hamar elavulttá váltak. Az amerikai Curtiss P–36, Severski P–J5, az angol Hawker Hurricane, a német Heinkel He–112, valamint a Messerschmitt Me–109 és a szovjet I–16 típusok szintjén jelölték meg a fejlődés irányát.

Repülőgép születik

wm23.jpg1939 nyarán lerakták a 23-as alapjait, mely szakított a megszokott, nyitott, fa-vászon szerkezettel. A WM-14B 1030 lóerős léghűtéses csillagmotorjához kellett alsószárnyas, zárt kabinos, behúzható futós, együléses gépet tervezni acélcsőváz törzzsel és faépítésű szárnyakkal. Már a tervezés menete is jól átgondoltan történt. A részegységek tervezésével együtt már a kivitelezés is megtörtént a mielőbbi sorozatgyártás beindítása miatt. A törőkísérleti szárny már őszre elkészült. A számítások a kor legszínvonalasabb technikáival készültek. A szárnyak a gép teljes fesztávolságán közös főtartóval rendelkeztek. Szemből W alakú szárny alján helyezkedett el a két behúzható főfutó melyek oldalra (kifelé) húzódtak be. Samu Béla javasolta a befelé történő behúzást, de ezt elvetették a motor melegének gumikra gyakorolt kártékony hatása miatt. A szárnyprofil megfelelt a NACA formaszabványnak. A kormányfelületek a töréspróba után még módosításra szorultak. A felfogatásukat meg kellett erősíteni, hogy a féklapok a maximális, 236 km/h-s nyitási sebességen is biztonságosak legyenek. Itt említeném meg még azt a bravúros megoldást, ami a repülő manőverező képességét hivatott javítani. A magassági kormány hatására nem csak a vízszintes vezérsík tért ki hanem ez összeköttetésben állt a szárnyakon található csűrőkkel is. Ily módon ha a gép túlságosan lelassult, akkor hamarabb vissza tudta nyerni sebességét vagy gyorsabban felhúzható volt. 1940 májusában elkészült a gép hadifelszerelésének terve. 2 db 1 2,7 mm-es nehéz motorgéppuska a törzsben (légcsavarral szinkronban), 2 db 8 mm-es nagy tűzsebességű automata géppuska a szárnyban, 20 kg bomba, 1 db R–13 rádiókészülék 24 V-os hálózatra, minél hosszabb antennával, 300 kg benzin (minimum). Később még apróbb módosítások, megerősítések voltak szükségesek. 1940 decemberére hadifelszerelések nélkül elkészült az első példány. Az ezüstszürkére alapozott igen szép vonalú gép ekkor kapta a dolgozóktól a nem hivatalos "Ezüstnyíl" nevet.

Figyelem felszállás!

wm23_3.jpegMotor és mechanikai próbák után 1941 februárjában teherautón Szombathelyre átszállították a gépet, hogy berepüljék. A kezdeti próbák után Csepelre repültek vele, ahol tovább folytatták a berepülések során szerzett tapasztalatok alapján a korszerűsítést. Gond volt a behúzható futókkal és berezegtek a csűrők.

A gyári berepülés tapasztalatai: (a berepülőpilóták összegzése szerint)

„Pilótafülke:

Kényelmes, nyitott tetővel is jól repül könnyen nyitható, csukható. A műszertábla és a kapcsolók jó elrendezésűek. A kilátás repülés és gurulás közben is jó. Ejtőernyővel való kiugrás akadálytalanul lehetséges.

Földön való gurulás: Stabil, oldalszélre nem érzékeny, oldal- és magassági kormányra nyugodt. Harántkormány a pálya egyenetlenségei szerint kileng. (harántkormány = csűrőkormány)

Start: Igen jól gyorsul fel. Elhúzásra nem hajlamos, gázadásra a magassági és oldalkormány azonnal hatásos. A harántkormány a talaj egyenetlenségeit ugyanúgy átveszi (felemelkedéskor megszűnik).

Starthossz: 250 m,

Startidő: ? (nem mérték)

Átstartolás: Igen könnyű, lebegési sebességét gázadás után azonnal eléri, fékszárny igen könnyen behúzható.

Emelkedési sebessége: 130 km/h, fékszárny nélkül, 1/3 fékszárnnyal 115 km/h.

Egyensúly és stabilitás: Mindhárom irányban csillapodó. Magassági kormányra jól trimmelhető. A motorfordulat változtatására az egyensúlyváltozás megfelelő. Balra a fordulót lefelé szűkíti, jobbra a fordulót felfelé szűkíti.

Lengések: Maximális sebességnél a gép rezgésre hajlamos.

Kilátás: Igen jó.

Csúsztatás: Jó, elfordulásra nem hajlamos, mind fékszárnnyal, mind e nélkül.

Lebegés: Teljesen kiengedett fékszárnnyal, rövid.

Földet érés: Stabil, beperdülésre egyáltalán nem hajlamos. Igen jól fékezhető.

Siklás: Siklószöge vadászgépnek megfelelő.

Átesés: Túlhúzva szárnybillenő hajlama nincs.

1942. április 29.
Gróf Széchenyi Tasziló berepülőpilóta sk. „

1942. április 21-én a gép Tököl fölött végzett teljes sebességű repülésénél (~530 km/h) a jobb csűrőkormány robbanásszerűen leszakadt. Boskovits Sándor százados, az RKI berepülőpilótája ejtőernyővel kiugrott, és szerencsésen földet ért.

A WM–23 repülőgép a tököli erdőbe csapódott és teljesen megsemmisült

Politika, pénz és háború

A szerencsétlenség után a körülmények a WM-23 számára kedvezőtlenül alakultak. Az olasz Re-2000-nek ,melyet a MÁVAG gyártott szüksége volt a WM 14 motorokra, így inkább egy kész típusba szerelték őket be, minthogy a 23-at fejlesszék tovább. Erre az időszakra teljesen beindult a II. világháború gépezete. A magyar-német repülőgép-gyártási egyezmény értelmében a Weiss Manfréd teljes kapacitását a már üzemben lévő és nagyobb teljesíményű Messerschmidt Me-109-re fordította. A WM-23-at ezután nem fejlesztették tovább. Gyakorlatilag a hadakozás szülte, majd ölte meg.

(Winkler László okleveles gépészmérnök czikke alapján)

wm21.jpg

 

 

Szólj hozzá!

Címkék: repülés technika magyar termék jendrassik györgy samu béla

A bejegyzés trackback címe:

https://mtklub.blog.hu/api/trackback/id/tr752185036

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása