Magyar Trendi Klub

A Magyar Trendi Klub (mtklub.hu) cikkeinek archívuma.

Kövesd a frissítéseket!

Friss topikok

Orsós magnó múzeum, Terény

2009.06.12. 21:34 mtklub.hu

Szinte teljesen véletlen, hogy a társaságunk éppen Terényben szilveszterezett: csak annyit döntöttünk el, hogy valahova má'utazni ké'k, el, lehetőleg hegyek közé lévén alföldi (zentai, szegedi) gyerekek, az egzotikum kedvéért. Valahogy a többiek felosztották egymás között a megyéket, ki merre keressen szállást, végül Andrásunk talált olcsó, de annál lepukkantabbat a Cserhát Terény nevű falucskájában, a pápista templom melletti vendégházban. (Tényleg elég borzasztóak voltak az állapotok, még csak be se ágyaztak, mielőtt jöttünk, no mindegy, jól éreztük magunkat.)

Terény egyébként szép hely, a Cserhát is egy különös vidék, jókat lehet kirándulni, a deres-havas erdők, dombok, völgyek között már az odautazás egy szép élmény volt! A közeli Hollókőn is jártunk (külön cikk), a várban is (külön cikk). Terény mellett elindultunk egy erdei ösvényen, ami egy darabig felfelé tart, aztán egy igen széles és lankás domb oldalában megyeget. Egy idő után rájöttünk, hogy ami felé tartunk, lehet vagy egy fél óra járásra, és máris kezdett sötétedni, ezért visszafordultunk. Elágazás nem volt, csak a sűrű erdő.

Erről eszembe jutott az "Alföldi gyerek a hegyekben" sorozat egy régebbi epizódja, amikor a Hargitán olimpikon hódmezővásárhelyiekkel egyik nap elhatároztuk, hogy felmegyünk a hegy csúcsára. Bár a napokban nyakig érő hó esett, mindenki nagy elszánással vágott neki az útnak, csillogó szemekkel, csillogó új túrabakancsokban, kamáslikban, ami egy az újkőkor óta 20-22 évente periodikusan divatba jövő, majd elfelejtett téli ruhadarab. Sajnos azonban az összes ösvény végén, amelyiken csak elindultunk, egy-egy budi volt, mögöttük áthatolhatatlan (megpróbáltuk) erdő. Nyilván csak oda lapátoltak utat, ahova nagyon kellett. Voltak, akiknek meg ennél is jobban kellett, ez jelezte az egyre sárguló turistaútvonalat. A kanyar után pedig rendre feltűnt a (harmadik, negyedik) zsákutca vége a budival.

Na, a terényi erdőben égés nem volt. Nagyon jó napokat töltöttünk a faluban, de amit még tartogatott számunkra, az igazán meglepő volt.

Talán újév napján vettem észre az egyik asztalon heverő szórólapot. Pedig már harmadik napja voltunk ott, csak addig nem volt kedvem olvasni, vagy nem láttam. Vagy olvastam is, csak elfelejtettem. Az is lehet. Nézem: Orsós magnó múzeum, Terény. Meg egy kép, amiről kiderült, hogy itt van közel, a szőlősoron. Látszott az udvarról, igaz, vagy fél óra volt oda az út. (Tényleg széles, lapos dombok. Szilveszter éjjel egyszerre vagy 8 falu tüzijátékát láthattuk. De azért nem olyan dombok, mint a Zenta melletti Fölsőhögy. Hegyvidéki a táj. Fölsőhögy van vagy 20 méter magas és 20 km széles. Igazából észre se veszi az ember. Fölsőhögy, érted.)

Olvasom tovább. Azt írja, a világ legteljesebb orsós magnó gyűjteménye. Nekem egyébként csak ekkor kezdett halványan derengeni, mi is az az orsós magnó. Talán óvodás koromban láthattam legutóbb olyat.

Na, világlegnagyobb, ezmárvalami. Írja tovább. Az összes modell működőképes, és működik is. Meg lehet hallgatni. Erre azért nagyot néztem, mert több száz darabról van szó!

Vagy másfél órát töltöttünk a három szobás házikóban (egy a sor hagyományos palóc lakóházai között), ami minden falán, meg polcokon plafonig volt rakva csodálatos gépekkel, kezdve mutatónak egy darab gramofonnal (ez az egy darab elhajlás az igazi magnóktól, meg talán egyetlen kémmagnó, vagy fekete doboz, erre már nem emlékszem, lévén tranzisztoros, nem csöves erősítésű), majd tizenkilenc ország műhelyeiből háromszázharminc különböző "hangtükör".

Ott vannak a nagy klasszikusok, a legfontosabb valaha létezett darabok, amelyekről persze eddig nem is hallottam, mert nem érdekelt a téma. De ezek olyan tiszteletet ébresztő gépek voltak, (na főleg az egykorú Wehrmacht-induló az első Magnetophon nevű jószágon, 1935, ahogy felcsendült), hogy fölismerném az utcán őket azóta és előre köszönnék.

Érdekes történetek kapcsolódnak egy-egy géphez. A múzeumban megtalálható az összes hazai gyártmányú magnó (27 típus). Köztük egy olyan, ami sorozatgyártásra nem került, pedig a világszínvonalat meghaladó minőségű konstrukció volt, és a legelső, ami egyben volt orsós, kazettás magnó és lemezjátszó. A múzeumért egy személyben felelős Nagy Vilmos szerint túl jó fejek tervezték, nem akarta nekik a politika a világszerte elismerést (meg az ezzel járó kapcsolatokat). Akkoriban a Kereskedőtanács döntötte el minden termékről, az alapján, hogy szerintük van-e rá igény, hogy szériagyártásra kerülhet-e. Valószínűleg Jakutföldön is akadt volna olyan ember, aki, ahogy ma is vannak ilyenek, megvette volna az elérhető árú csúcstechnológiát.

A német kémmagnó volt tranzisztoros. Még a tranzisztoros erősítő feltalásának évében fejlesztették ki, mindenből a legminiatűrebb megoldásokat összeépítve (pl. magnószalag helyett acélhuzal) sikerült is egy negyedtéglás hangrögzítő objektumot összetákolni. A hozzá tartozó mikrofon karórának volt álcázva, az óratest bal szélétől diszkrét biciklibovden-szerű kábel vezet a magnóhoz. Ma körömpiszokba lehet építeni hasonlót, de akkor még senki nem gondolt rá, hogy egy bőröndnél kisebb szerkezettel lehetne hangot rögzíteni. Magnó belül a zakó zsebében, fontos azért a jó szabás, meg hogy ne tűrkélje föl az ember az inge ujját. Azért az a bowden feltűnt volna Vologyáéknak.

Szóval, most mindenki húzzon el rögtön Terénybe, és nézze meg ezt a múzeumot, ami nem is múzeum, hanem rezervátum, tekintve ezeknek a gépeknek a ritka előfordulását, meg hogy szemlátomást az örök élet reményében működgetnek. Hatalmas a hangfelvétel-archívum, Nagy Vilmos pedig igény szerint fél órában vagy négy és fél napban beszél egyfolytában a gépeiről nagy örömmel. Ez az ember valami olyat hozott itt létre, ami a Földön kb. négymilliárd embert érdekelne (tehát még a csajok egyharmadát is).

Link:
A Magnómúzeum lapja - fotók, zenék, információk....

Szólj hozzá!

Címkék: útikönyv technika magyar termék

A bejegyzés trackback címe:

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.