Kevés ember él ma a Földön, aki ne ismerné Drakulát, Miss Lucy gyilkosát, Miss Minamegrontóját, a rémisztő vérszopót, aki 500 éve mások vérével tartja fenn fiatalságát, aki koporsóban tölti nappalait, ódon kastélyának pincéjében a ködös erdélyi Borgó-szoros
búskomor falai között. Bram Stoker 1897-es klasszikusának számtalan feldolgozása született az évek során, egy
2005-ös Newsweek-ben szerint a Drakuláról és/vagy leszármazottjairól eddig 167 mozifilm, és 7 TV-sorozat készült. Legismertebb ezek közül az 1931-ben, az Universal Studios készítette „Dracula”, Lugosi Bélával a főszerepben. Lugosi neve azóta összeforrt a vámpír nevével, rajongók hada ünnepli ma is, zenekarok írnak számokat róla és számomra, a szar horror-filmek kedvelőjének Bélánk egy kicsit olyan, mint a keresztényeknek Jézus Krisztus. Itt megemlítem, hogy a „Drakula” nem tartozik a fos horror-mozik közé, de erről később.
Foglalkozzunk kicsit azzal, ki is volt Lugosi Béla.
Blaskó Béla néven született Lugoson, 1882. október 20-án. Apja szigorú üzletember, aki minden áron azt szeretné, hogy fia az Ő nyomdokaiba lépjen. Béla ezt máshogy gondolja, 12 évesen megszökik otthonról. Később, 1910-ben a Szegedi Nemzeti Színház tagja, 1911-ben a Magyar Színházhoz, 1912-ben a Nemzeti Színházhoz szerződtetik, ahol Magyarország egyik legnevesebb színésze lesz. Számos darabban játszik, még Jézus Krisztus szerepére is felkérik a „Mária Magdolna” című színpadi műben. Ebben az időszakban Olt Arisztid művésznéven filmekben is szerepel. A színészkedést átmenetileg megszakítja a katonáskodás. Habár a színészeknek felmentést adnak a hadkötelezettség alól, hazaszeretetétől vezérelve az első világháborúban kapitányi rangban szolgál az orosz fronton. A harcokban megsebesül, hazatérte után kitüntetik. Az 1919-es Tanácsköztársaság
időszaka alatt, szakszervezetet alapít, hogy a hazai színjátszás útját egyengesse. Ez rossz választásnak bizonyult, a Kun-rezsim bukása után elhagyni kényszerül az országot. 1926-ban amnesztiában részesült, de nem tért haza. Először Bécsbe, majd Berlinbe menekül, itt is folytatja a színészi tevékenységet. 1921-ben matrózként érkezik az USA-ba, ahol állampolgárságot kap. Nem beszélt angolul, de színészi ambíciójának ez sem vetett gátat, emigrációban élő honfitársakkal együtt New Yorkban magyar nyelvű színházat működtet 1922-ben. Madách „Az ember tragédiája” című drámájának adaptációja sikeres. Első angol nyelvű szereplése 1933-ban a „The Red Poppy” című darabban volt. Angolul még mindig nem tudott, hogy ezt ellensúlyozni tudja, fonetikusan megtanulta az egész színjátékot. Karakteres arca, hűvös megjelenése hamar népszerűvé tette. Ezek, különleges akcentusa és kiemelkedő színészi tehetsége miatt kapta meg a „Drakula” címszerepét az 1927-től, a Fulton Theater által műsorra tűzött színpadi verzióban. Óriási siker. Érdekes, hogy a mozi változatban először mégsem rá osztották a főszerepet, de a gazdasági világválság miatt visszaesett költségvetés miatt nem tudtak finanszírozni egy ismert filmszínészt, ezért mégis Lugosit kérték fel a forgatásra, aki ekkor színpadon már több mint ötszázszor játszotta a szerepet.
A filmet már 1917 óta el akarták készíteni és 1931-ben a mozikba is került.
Viharos sikert aratott a film. ATod Browning rendezte filmről manapság nehéz elképzelni, hogy félelmet keltett az
emberekben, de az akkori filmes kultúra mellett ez az alkotás minden bizonnyal a legrémisztőbb volt a maga nemében. A premier nézőiben tovább táplálta ezt a szorongást, hogy a bemutató végén a Van Helsinget alakítóEdward Van Sloan a fehér vászon elé lépve a következő szavakat intézte a halálra sokkolt publikumhoz: „Csak egy pillanat, Hölgyeim is uraim! Csak egy szó, mielőtt elmennének. Reméljük, Drakula nem okoz Önöknek rossz álmokat, csak egy szóval szeretném önöket biztosítani. Amikor ma hazaérnek és lekapcsolják a villanyt, és félnek benézni a függöny mögé és attól tartanak, hogy egy arc jelenik meg az ablakban... nos, csak nyugodjanak meg és
emlékezzenek, ilyen dolgok léteznek!”
Ez a pár sor biztosította az energiaszolgáltatókat kevéske plusz bevételről, mivel ezek után mindenki hetekig lámpafénynél aludt. Habár a „Drakula” hozta meg Lugosinak
a jól megérdemelt sikert, egyben skatulyául is szolgált, ezek után szinte csak horror filmekben szerepelt. Sorra következtek a felkérések a rémisztőbbnél-rémisztőbb karakterek megformálására. A „White Zombie” gátlástalan woodoo-gyilkosa, Igor a „Ghost of Frankeinsteinben”, Frankeinstein teremtménye a „Frankeinstein meets the Wolfman” című filmben. Hogy ezt a szerepet elvállalta mát talán mutatja, hogy népszerűsége lecsengőben volt (az első Frankeinstein filmben ugyanis neki ajánlották ezt a szerepet, de Ő visszautasította, így kaphatta meg a mára már
szintén legendává vált Borisz Karloff).
Lugosi nehezen viselte, hogy csökken iránta az érdeklődés, nem tudják már ki is Ő, holott régebben egy sötét utcán is felismerték, csupán a hangját hallva. Kábítószer-függősége kezdett elhatalmasodni rajta, kegyelemdöfésként érte 1953-as válása.
Élete utolsó három évében a később „minden idők legrosszabb rendezőjének” kikáltott Edward D. Wood Jr. oldalán még három azóta kultusszá kövült alkotásban szerepel. Ezek a „Glen or Glenda”, a „The Bride of the Monster” és a „Plan 9 from Outer Space”. Az utóbbiban Lugosi csak keveset szerepel, a forgatás megkezdése előtt meghalt és csak Ed Wood-dal forgatott kézi kamerás felvételei megjelennek a filmben, mégis neve a főszereplők között tündököl. A rendező Béla hiányának pótlására a filmben dublőrt alkalmaz, aki még majd egész arcát takarva sem hasonlít kicsit sem Lugosira. Lugosi nem sokkal halála előtt szakított drogfüggőségével, de életét már ez sem mentette meg. 1956. augusztus 6-án meghalt. Felesége és fia, Béla G. Lugosi egyik „Drakulában” viselt köpenyében helyeztették örök nyugalomra. Akik ismerték, azt mondják nagyon sokoldalú személység volt. Hogy kiküszöbölje, a csorbát amit az jelentett, hogy iskoláit nem fejezte be minden nap sokat olvasott, kevés olyan téma volt a geológiától, a történelmen keresztül, egész a szépirodalomig, amihez ne tudott volna érdemben hozzászólni. Több egykori kollégája és fia is megerősíti, hogy tekintélyt parancsoló megjelenésének tudható be, hogyha belépett egy terembe, minden tekintet rászegeződött, aki nem tudta ki is Ő halkan kérdezte: „Ez ki?”
És most ragadom meg az alkalmat, hogy elmondjam, miért is olyan fasza Lugosi Béla és miért nem szar a Drakula!
Ha valaki manapság megnézi ezt a filmet, önkéntelenül is nevethetnékje támad, pláne ha belegondol, hogy ettől felnőttek parázták félhullára magukat éjszakánként. És gondolom azt sem érti mindenki, miért verem itt magam, hogy Lugosi jó színész volt, mikor olyan túlzó minden mozdulata, hogy majd kieseik a képernyőből. Én is elkezdtem agyalni ezen. Sok víz folyt le a Tiszán (bocs, szegedi vagyok…) mire megtaláltam a választ. Elsődleges dolog, hogy mindent a saját idejében kell vizsgálni. Teljesen nyilvánvaló, hogy a fiatalok öt év múlva mennyire ki fogják röhögni azokat a filmeket, amik most állítólag nagyon a toppon vannak. Gondoljunk csak bele, hogy már a Mátrix sem akkora alkotás, mint azt anno hitték. A ’30-as években a filmezés még kis karon ülő nyafogógép volt (most is éppen csak járni tanul), hiszen alig több mint harminc év telt el a Lumiére-fivérek első egypercese óta. A technikai fejlettség kezdetlegessége miatt a kép életlen volt, hogy az arcok kivehetőek legyenek a nagy kontraszt érdekében fehérre sminkelték még a férfiakat is. Így a mimika nem kapott akkora szerepet, mint manapság. Túlozni kellett. Azt se felejtsük el, hogy ezek a színészek ekkoriban mind színházból jöttek, az ott bemutatott szerepjátszás és a filmbéli között égbekiáltó a különbség. Meg amúgy is, akkor ez volt a trend! Így kellett játszani, azt kész. Ezért lehet az, hogy mai szemmel nézve az akkoriban kivételes tehetségnek számító színészek ma kutyaütőnek tűnnek. Ha valaki ezt nem érti az olyan, mintha elmenne Spanyolországba és bajszot rajzolna a barlangfestményekre, mondván: „Ennél szebbet én is tudok!”
„Miért félünk valamitől? Miért izgat fel bennünket valami? A szexuális izgalomról beszélek, mert a Drakula esetében ez a két dolog nagyon gyakran átfedi egymást. (…) Erős akcentusa volt, és a szeme mozdulatai olyanok voltak, amelyekre ma már inkább úgy tekintünk, mint valami hókusz-pókuszra. De a nők elájultak tőle, a felnőtt férfiakat meg idegesítette.” – mondta Lugosi Béla Drakulájáról Clive Barker, a Hellraiser és a Nightbreed kiagyalója, a modern horror egyik úttörője.
Lugosi Béla színházi darabjai:
;
Cím | Év | Hely |
Ocskay Brigadéros | 1902 | Erdély |
Házasodjunk | 1902 | Erdély |
Felhő Klári | 1902 | Erdély |
Kurucz Feja Dávid | 1903 | Erdély |
Stuart Mária | 1903 | Erdély |
Ezeregy Éjszaka | 1903 | Erdély |
A Denevér | 1903 | Erdély |
Monna Vanna | 1903 | Erdély |
Fedora | 1903 | Erdély |
Trilby | 1903 | Temesvár |
Tartalékos Férj | 1904 | Temesvár |
Himfy Dalai | 1904 | Temesvár |
Az Aranykakas | 1904 | Temesvár |
A Kereszt Jelében | 1904 | Temesvár |
Rang És Mód | 1904 | Temesvár |
Egyenlőség | 1904 | Temesvár |
A Vasgyáros | 1904 | Temesvár |
A Bajusz | 1904 | Temesvár |
Romeo és Júlia | 1910 | Szeged |
Az Aranyember | 1910 | Szeged |
Az Ingyenélők | 1910 | Szeged |
Az Obesitos | 1910 | Szeged |
Kaméliás Hölgy | 1910 | Szeged |
A Dolovai Nábob Leánya | 1910 | Szeged |
Az Ördög | 1910 | Szeged |
Taifun | 1910 | Szeged |
Bilincsek | 1910 | Szeged |
A Postás Fiú És Húga | 1910 | Szeged |
Amihez Miden Asszony Ért | 1910 | Szeged |
A Vasgyáros | 1910 | Szeged |
A Kard Becsülete | 1910 | Szeged |
A Csikós | 1910 | Szeged |
Szigetvari Vértanúk | 1910 | Szeged |
A Kormánybiztos | 1910 | Szeged |
Bank Bán | 1910 | Szeged |
A Sasfiók | 1910 | Szeged |
A Balkáni Hercegnő | 1910 | Szeged |
A Balga Szűz | 1910 | Szeged |
A Gyerekasszony | 1910 | Szeged |
Egy Szegény Ifjú Története | 1910 | Szeged |
Anna Karenina | 1910 | Szeged |
III. Richárd | 1910 | Szeged |
Baccarat | 1911 | Szeged |
Narancsvirág | 1911 | Szeged |
Meguntam Margitot | 1911 | Szeged |
A Szent Liget | 1911 | Szeged |
A Medikus | 1911 | Szeged |
Lotti Ezredesei | 1911 | Szeged |
Othello | 1911 | Szeged |
A Jómadarak | 1911 | Szeged |
Az Aranylakodalom | 1911 | Szeged |
Robin Orvos | 1911 | Szeged |
A Tolvaj | 1911 | Szeged |
A Víg Özvegy | 1911 | Szeged |
Hamlet | 1911 | Szeged |
A Makrancos Hölgy | 1911 | Szeged |
A Boszorkány | 1911 | Szeged |
Viola - Az Alföldi Haramia | 1911 | Szeged |
A Becstelen | 1911 | Szeged |
Délibáb | 1911 | Szeged |
A Kivándorló | 1911 | Szeged |
Elnémult Harangok | 1911 | Szeged |
Botrány | 1911 | Szeged |
Bábjáték | 1911 | Szeged |
A Sárga Csikó | 1911 | Szeged |
Trilby | 1911 | Szeged |
A Tanítónő | 1911 | Szeged |
Az Államtitkár Úr | 1911 | Szeged |
A Zseni | 1911 | Szeged |
A Szabin Nők Elrablása | 1911 | Szeged |
Anatol | 1911 | Szeged |
Anna Karenina | 1911 | Magyar Színház |
Sárga Liliom | 1911 | Magyar Színház |
Az Élet Szava | 1911 | Magyar Színház |
Sárga Liliom | 1911 | Magyar Színház |
A Gésák | 1912 | Királyi Színház |
Anna Karenina | 1912 | Magyar Színház |
Sárga Liliom | 1912 | Magyar Színház |
A Vasgyáros | 1913 | Nemzeti Színház |
Az Ember Tragediája | 1913 | Nemzeti Színház |
Mary Ann
| 1913 | Palota színház |
Cyrano de Bergerac | 1913 | Nemzeti Színház |
Stuart Mária | 1913 | Palota színház |
III Richárd | 1913 | Nemzeti Színház |
Cézár és Kleopátra | 1913 | Nemzeti Színház |
Az Aranyember | 1913 | Nemzeti Színház |
János király | 1913 | Nemzeti Színház |
A Szentivánéji Álom | 1913 | Nemzeti Színház |
Az Ember Tragédiája | 1913 | Nemzeti Színház |
Tartuffe | 1913 | Nemzeti Színház |
II. Rákóczi Fogsága | 1913 | Nemzeti Színház |
A Boszorkány | 1913 | Nemzeti Színház |
Hamlet | 1913 | Nemzeti Színház |
A Fáklyák | 1913 | Nemzeti Színház |
Bizánc | 1913 | Nemzeti Színház |
Drághy Éva Esküje | 1913 | Nemzeti Színház |
A Fogadott Apa | 1913 | Nemzeti Színház |
Hernani | 1913 | Nemzeti Színház |
Kegyenc | 1913 | Nemzeti Színház |
Faust | 1913 | Nemzeti Színház |
Endre és Johanna | 1913 | Nemzeti Színház |
A Kaméliás Hölgy | 1913 | Nemzeti Színház |
Visla | 1913 | Nemzeti Színház |
Bolondok Tánca | 1913 | Nemzeti Színház |
Lear király | 1913 | Nemzeti Színház |
Az Utolsó Nap | 1913 | Nemzeti Színház |
A Konventbiztos | 1913 | Nemzeti Színház |
Essex Gróf | 1913 | Nemzeti Színház |
Mária Antónina | 1913 | Nemzeti Színház |
Az Egyszeri Királyfi | 1913 | Nemzeti Színház |
Monna Vanna | 1913 | Nemzeti Színház |
Karácsony | 1913 | Nemzeti Színház |
Éva Boszorkány | 1914 | Nemzeti Színház |
Matyó Lakodalom | 1914 | Nemzeti Színház |
Macbeth | 1914 | Nemzeti Színház |
A Kölcsönkért Kastély | 1914 | Nemzeti Színház |
Aesop | 1914 | Palota színház |
A Nők Barátja | 1914 | Nemzeti Színház |
Fenn Az Ernyő | 1914 | Nemzeti Színház |
Liliomfi | 1914 | Nemzeti Színház |
Az Igazgató Úr | 1914 | Nemzeti Színház |
Egy Karrier Története | 1914 | Nemzeti Színház |
A Vasgyáros | 1914 | Nemzeti Színház |
János király | 1914 | Nemzeti Színház |
Julius Caesar | 1914 | Nemzeti Színház |
A Trónkövetelők | 1914 | Nemzeti Színház |
A Peleskei Notórius | 1914 | Nemzeti Színház |
Stuart Mária | 1916 | Nemzeti Színház |
The Szenvedély | 1916 | Debrecen |
Hamlet | 1916 | Nemzeti Színház |
Macbeth | 1916 | Nemzeti Színház |
Othello | 1916 | Nemzeti Színház |
Romeó és Júlia | 1916 | Nemzeti Színház |
Szökött Katona | 1916 | Nemzeti Színház |
Hamlet | 1916 | Nemzeti Színház |
IV. Henrik | 1916 | Nemzeti Színház |
Aesop | 1916 | Nemzeti Színház |
Zsuzsi | 1916 | Nemzeti Színház |
Don Carlos | 1916 | Nemzeti Színház |
Egy Szegény Ifjú Története | 1916 | Nemzeti Színház |
A Három Testőr | 1916 | Nemzeti Színház |
A Makrancos Hölgy | 1916 | Nemzeti Színház |
Ünnepi Játék | 1916 | Nemzeti Színház |
Kőműves Kelemen | 1917 | Nemzeti Színház |
Az Ember Tragédiája | 1917 | Nemzeti Színház |
A Hadifogoly | 1917 | Nemzeti Színház |
János király | 1917 | Nemzeti Színház |
A Szentivánéji Álom | 1917 | Nemzeti Színház |
Mária Magdolna | 1917 | Nemzeti Színház |
Nagymama | 1917 | Nemzeti Színház |
Ahogy Tetszik | 1918 | Nemzeti Színház |
Charlotte Kisasszony | 1918 | Nemzeti Színház |
Árva László Király | 1918 | Nemzeti Színház |
II. József Császár | 1918 | Nemzeti Színház |
A Kaméliás Hölgy | 1918 | Nemzeti Színház |
Görögtűz | 1918 | Nemzeti Színház |
Romeó és Júlia | 1918 | Nemzeti Színház |
Bizánc | 1918 | Nemzeti Színház |
III. Richárd | 1918 | Nemzeti Színház |
VIII. Henrik | 1918 | Nemzeti Színház |
Bagatelle | 1918 | Nemzeti Színház |
Sancho Panza Királysága | 1919 | Nemzeti Színház |
Az Ember Tragédiája | 1922 | Lexington Theater, New York |
The Red Poppy | 1923 | Greenwich Village Theater, New York |
The Werewolf | 1924 | Blackstone Theater, Chicago |
Arabesque | 1925 | The National Theater, New York |
Open House | 1925 | Daly's Sixty-Third Street Theater, New York |
The Devil in the Cheese | 1926 | Charles Hopkins Theater, New York |
Dracula | 1927 | Fulton Theater, New York |
Murdered Alive | 1932 | Carthay Circle Theater, Los Angeles |
Murder at the Vanities | 1933 | New Amsterdam Theater, New York |
Tovarich | 1937 | The Curran Theater, San Francisco |
Dracula | 1943 | Plymouth Theater, Boston |
Arsenic and Old Lace | 1944 | Tivoli Theater, San Francisco |
No Traveler Returns
| 1945 | The Curran Theater, San Francisco |
The Devil Also Dreams | 1950 | His Majesty's Theater, Montreal |
Dracula | 1951 | Little Theater, London |
Devil's Paradise | 1956 | Troupers-Green Room, Hollywood |
Lugosi Béla filmjei:
>Cím | Év | Szerep |
The Tell Tale Heart | 2005 | Narrátor |
Plan 9 from Outer Space | 1959 | Az öregember |
The Black Sleep | 1956 | Casimir |
Bride of the Monster | 1955 | Dr. Eric Vornoff
|
Glen or Glenda | 1953 | Tudós |
Bela Lugosi Meets a Brooklyn Gorilla | 1952 | Dr. Zabor |
Mother Riley Meets the Vampire | 1952 | Von Housen |
Bud Abbott Lou Costello Meet Frankenstein | 1948 | Drakula |
Scared to Death | 1947 | Prof. Leonide |
Genius at Work | 1946 | Stone |
The Body Snatcher | 1945 | Joseph |
Zombies on Broadway | 1945 | Dr. Paul Renault |
One Body Too Many | 1944 | Murkil |
Return of the Ape Man | 1944 | Prof. Dexter |
Voodoo Man | 1944 | Dr.Richard Marlowe |
The Return of the Vampire | 1944 | Armand Tesla/Dr. Hugo Bruckner |
Ghosts on the Loose | 1943 | Emil |
Frankenstein Meets the Wolf Man | 1943 | A Frankenstein Szörny |
The Ape Man | 1943 | Dr. James Brewster |
Bowery at Midnight | 1942 | Prof. Frederick Brenner |
Night Monster | 1942 | Rolf |
The Corpse Vanishes | 1942 | Dr. Lorenz |
S.O.S. Coast Guard | 1942 | Boroff |
The Ghost of Frankenstein | 1942 | Ygor |
Black Dragons | 1942 | Dr. Melcher/Monsieur Colomb |
The Wolf Man | 1941 | Béla |
Spooks Run Wild | 1941 | Nardo |
The Black Cat | 1941 | Eduardo |
Invisible Ghost | 1941 | Charles Kessler |
You'll Find Out | 1940 | Saliano Herceg |
The Devil Bat | 1940 | Dr. Paul Carruthers
|
Black Friday | 1940 | Eric Marnay
|
The Saint's Double Trouble | 1940 | A társ |
The Dark Eyes of London | 1940 | Dr. Feodor Orloff/Prof. John Dearborn |
Ninotchka | 1939 | Commissar Razinin
|
The Gorilla | 1939 | Peters the Butler |
Son of Frankenstein | 1939 | Ygor |
The Phantom Creeps | 1939 | Dr. Alex Zorka |
S.O.S. Coast Guard | 1937 | Boroff alias M.A. Anderson |
Shadow of Chinatown | 1936 | Victor Poten |
Postal Inspector | 1936 | Gregory Benez
|
The Invisible Ray | 1936 | Dr. Felix Benet
|
Murder by Television | 1935 | Arthur Perry |
The Raven | 1935 | Dr. Richard Vollin
|
The Mystery of the Marie Celeste | 1935 | Anton Lorenzen
|
Mark of the Vampire | 1935 | Mora Gróf |
The Best Man Wins | 1935 | Doc Boehm
|
Chandu on the Magic Island | 1935 | Frank Chandler |
The Mysterious Mr. Wong | 1934 | Mr. Fu Wong |
The Return of Chandu | 1934 | Frank Chandler |
Gift of Gab | 1934 | Cameo Appearance
|
The Black Cat | 1934 | Dr. Vitus Werdegast
|
The Devil's in Love | 1933 | Jogász |
International House | 1933 | Gen. Nicholas Petronovich |
Night of Terror | 1933 | Degar |
The Whispering Shadow | 1933 | Prof. Anton Strang
|
Island of Lost Souls | 1933 | Sayer of the Law |
The Death Kiss | 1932 | Joseph Steiner
|
Chandu the Magician | 1932 | Roxor |
White Zombie | 1932 | 'Murder' Legendre
|
Murders in the Rue Morgue | 1932 | Dr. Mirakle |
Broadminded | 1931 | Pancho |
The Black Camel | 1931 | Tarneverro |
Women of All Nations | 1931 | Prince Hassan
|
50 Million Frenchmen | 1931 | Stage Magician
|
Dracula | 1931 | Drakula |
Oh, for a Man | 1930 | Frescatti |
Viennese Nights | 1930 | Von Ratz Gróf |
Renegades | 1930 | Marabout |
Wild Company | 1930 | Felix Brown
|
Such Men Are Dangerous | 1930 | Dr. Erdmann |
The Thirteenth Chair | 1929 | Inspector Delzante
|
Prisoners | 1929 | Brottos |
The Veiled Woman | 1929 | Murdered suitor
|
How to Handle Women | 1928 | |
Punchinello | 1926 | Harlequin |
Daughters Who Pay | 1925 | Serge Oumansky
|
The Midnight Girl | 1925 | Nicholas Schuyler
|
He Who Gets Slapped | 1924 | Clown Extra |
The Rejected Woman | 1924 | Jean Gagnon
|
The Silent Command | 1923 | Hisston |
Ihre Hoheit die Tänzerin | 1922 | |
Apachenrache 3. Teil - Die verschwundene Million | 1921 | |
The Last of the Mohicans | 1920 | Indian |
Todeskarawane Die | 1920 | Scheik |
Lederstrumpf 2. Teil: Der Letzte der Mohikaner | 1920 | Chingachook |
Auf den Trümmern des Paradieses | 1920 | |
Fluch der Menschheit - 2. Im Rausche der Milliarden Der | 1920 | |
Lederstrumpf 1. Teil: Der Wildtöter und Chingachgook | 1920 | Chingachgook |
Januskopf Der | 1920 | Dr. Warren's Butler
|
Nat Pinkerton im Kampf 1. Teil - Das Ende des Artisten Bartolini | 1920 | Gang Leader |
Tanz auf dem Vulkan - 2. Der Tod des Großfürsten Der | 1920 | |
Tanz auf dem Vulkan - 1. Sybil Young Der | 1920 | Andrew Fleurot |
Hypnose | 1920 | |
Fluch der Menschheit - 1. Die Tochter der Arbeit Der | 1920 | Szabotőr |
Teufelsanbeter Die | 1920 | |
Frau im Delphin oder 30 Tage auf dem Meeresgrund Die | 1920 | |
99 (Olt Arisztid néven) | 1918 | |
Az Élet királya | 1918 | Lord Henry Wotton |
Lili (Olt Arisztid néven) | 1918 | Plinchard/General |
Küzdelem a létért (Olt Arisztid néven) | 1918 | Orlay Pál építész |
Tavaszi vihar | 1918 | |
Álarcosbál | 1918 | |
Casanova (Olt Arisztid néven) | 1918 | |
Lulu (Lugosi Béla néven) | 1918 | |
A Régiséggyűjtő (Olt Arisztid néven) | 1917 | |
Leoni Leo (Olt Arisztid néven) | 1917 | Leoni Leo
|
Nászdal | 1917 | Bertram |
Az Ezredes | 1917 |
- Limpek -
Forrás:
www.lugosi.com
A „Dracula” és a „White Zombie” DVD extrái, valamint kevés százalékban Tim Burton: Ed Wood című filmje
A két táblázat a www.lugosi.com oldalon található Filmography és Stageography magyarra átírt változata. A magyar címet az esetben írtam át, ha az alkotás
Magyarországon ismert, vagy Magyarországon készült.